Næste udsendelse: 22:55 Bornholm knokler - Zurface 1:2 (G)

TV i dag

  • 22:10Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem Os i Sommerlandet ser torsdag nærmere på det blomstrende iværksætteri på øen. Vi besøger nogle af dem, der har valgt at tage springet og starte noget nyt op med egen idé og hører dem om, hvilke udfordringer de har mødt på vejen.
  • 22:55Bornholm knokler - Zurface 1:2 (G)Vi er på besøg i Klippeløkken, der er et granitbrud i udkanten af Rønne. Her tager vi på arbejde med borebissen Jackie og kantstenshuggeren Knud Erik, som knokler med granitten i den bornholmske undergrund. Vi er på arbejde hos Zurface for her knokler man.
  • 23:25Jagten på det bedste (G)Peter Falkenberg har altid været glad for naturen og hans store passion er lystfiskeri. Men uanset om Peter fisker, surfer, går på jagt eller skyder med bue og pil, så går han meget op i sit grej og han vil kun have det bedste. Det han ikke kan købe eller ikke synes er godt nok, det opfinder han selv - eller modificerer - på sit værksted. I tidens løber er det blevet til mange forbedringer og opfindelser. Og de er så gode, at han kan leve af dem. Og Peter Falkenberg har kunder over hele verden.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Mellem os i Sommerlandet (G)Mellem Os i Sommerlandet ser torsdag nærmere på det blomstrende iværksætteri på øen. Vi besøger nogle af dem, der har valgt at tage springet og starte noget nyt op med egen idé og hører dem om, hvilke udfordringer de har mødt på vejen.
  • 00:55Bornholm knokler - Zurface 1:2 (G)Vi er på besøg i Klippeløkken, der er et granitbrud i udkanten af Rønne. Her tager vi på arbejde med borebissen Jackie og kantstenshuggeren Knud Erik, som knokler med granitten i den bornholmske undergrund. Vi er på arbejde hos Zurface for her knokler man.
  • 01:25Jagten på det bedste (G)Peter Falkenberg har altid været glad for naturen og hans store passion er lystfiskeri. Men uanset om Peter fisker, surfer, går på jagt eller skyder med bue og pil, så går han meget op i sit grej og han vil kun have det bedste. Det han ikke kan købe eller ikke synes er godt nok, det opfinder han selv - eller modificerer - på sit værksted. I tidens løber er det blevet til mange forbedringer og opfindelser. Og de er så gode, at han kan leve af dem. Og Peter Falkenberg har kunder over hele verden.
  • 01:55Vasagaard - stenalderens store mysterium 2:3 (G)Ved Vasagård på Sydbornholm arbejder arkæologer med at udgrave en kæmpestor stenalderplads. Vi har fulgt dem gennem sæsonen 2017. På begge sider af Læsåen har der i landskabet ved Vasagård været mystiske runde bygninger, lange rækker af palisader og dybe grave, fyldt med knogler. Men hvad har det været brugt til? Se med, når vi prøver at finde nogle svar i 2. afsnit af Vasagård - stenalderens store mysterium.
  • 02:25EKKO - Bioblitz (G)Hvor mange dyr, planter, fugle og svampe kan 15 eksperter finde i Svartingedal i løbet af et døgn? Det spørgsmål svarer Fugleværnsfonden på under deres første Bioblitz på Bornholm. Naturprogrammet Ekko følger med.
  • 03:10Sprogblomster (G)TV 2/Bornholms sprogleg, hvor to hold dyster om at gætte hinandens ord fra det bornholmske ordlager.
  • 03:45Mens vi andre sover - Bageren (G)I denne serie følger vi dem der arbejder, mens vi andre ligger trygt under dynen og sover. I dette program er vi taget på arbejde med bagersvend Rasmus Madsen, der arbejder hos Konditorbageren i Rønne.
  • 04:00Store Ørreddag - De bedste øjeblikke (G)
  • 04:30Kryb og kravl: De første og de sidste (G)Morten Top går på jagt efter årets sidste insekter, som vi ser i november – men også de første, der dukker op i februar. Se de vingeløse hunner i Sønderjylland og på Bornholm og fjerdrageren fra Sydsjælland.

6000 bornholmere har rygsmerter

Med flere og flere stillesiddende aktiviteter belaster vi ryggen mere end nogensinde. Ifølge en rapport lider 18,6 procent af befolkningen af rygsmerter.
Næsten hver femte dansker fra 16 år og opefter lider Ifølge rapporten Sygdomsbyrden af lænderygsmerter. Mere præcist er det 18,6 procent, hvilket svarer til mere end 6000 unge og voksne på Bornholm. Fysioterapeut Charlotte Kronow oplever en markant stigning i antallet af patienter med ryg- og nakkesmerter – også blandt yngre.

– Mange sidder foran skærmen gennem det meste af arbejdsdagen, og generelt har vi mere og mere stillesiddende arbejde. Navnlig blandt yngre i slutningen af 20’erne og starten af 30’erne er der især begyndt at komme flere teenagere med nakke- og skulderproblemer, fordi de sidder med bøjet nakke og kigger på en iPad, siger Charlotte Kronow i en pressemeddelelse.

Charlotte Kronow har har fire gode tips til, hvordan man kan lette livet for ryggen og komme eventuelle smerter til livs.

1. Skift stilling
– Selv om arbejde foran en computerskærm ikke er noget, vi forbinder med at være fysisk krævende, er det hårdt for kroppen. Især, når man som størstedelen af os sidder ned langt det meste af dagen. Prøv at skifte stilling så ofte som muligt – den næste stilling er den bedste stilling! Om du hæver bordet og stiller dig op eller henter en kop kaffe, er ikke så vigtigt, bare du skifter position.

2. Lav enkle øvelser
– Musklerne omkring kropsstammen – den såkaldte coremuskulatur – skal være stærke, og det er simpelthen noget af det vigtigste for at have en sund ryg. Nogle få daglige øvelser gør faktisk en mærkbar forskel. Lav øvelsen ’planken’, hvor du ligger på maven med underarmene i underlaget med albue under skulder, så overarmen er lodret. Løft kroppen fra gulvet, så du støtter på underarmene og tåspidserne, og kroppen danner en lige linje. Hold stillingen mellem 10 og 30 sekunder. Prøv også at lægge dig på maven med armene strakt op over hovedet. Hold nakken lige, og løft først venstre arm og højre ben og derefter højre arm og venstre ben. Gentag øvelsen 24 gange.

3. Brug støttende T-shirt
– Særligt efter mange timer på jobbet oplever rigtig mange, at de begynder at falde sammen i ryg og skuldre, hvilket ofte medfører smerter. I den forbindelse kan det være en god idé at bruge en holdningskorrigerende T-shirt, der støtter og giver en rank kropsholdning, og som er god til at aflaste ryg, nakke og lænd.

4. Vær realistisk!
– Tag udgangspunkt i, hvad du faktisk kan overkomme, og keep it simple. Vælg for eksempel en eller to øvelser, som du kan lave mandag til fredag hver morgen lige efter tandbørstningen – på den måde kan man snyde hjernen lidt og få det gjort til en rutine. Planlæg en smule, der er så overkommeligt, at det bliver gjort.

Aktuelle programmer på Play