Næste udsendelse: 22:35 Mellem os (G)

TV i dag

  • 22:10Helt i fisk - Hævnens time (G)Indtil nu har holdet været ramt af en meget atypisk sæson for havørreder, men det får dem ikke til at smide stangen i hjørnet. I dag skal det være, og alt det, de har lært, skal nu testes af i jagten på de undvigende havørreder.
  • 22:35Mellem os (G)Onsdagen i Mellem Os handler om skolernes Motionsdag, der i år satte fokus på gigtramte børn i anledning af International Gigtdag. Vi får besøg af Morten Jørgensen Hulgaard, der er formand for Dansk Skoleidræt, og så skal vi også møde Ianto Gerdes og hans otte-årige søn Thomas, der kan fortælle om, hvordan det er at have gigt som barn.
  • 23:05Stafetten - Ane Cecilie Mogensen (G)Ane Cecilie Mogensen er bornholmer og kvinden bag bogen 'Klippeøens Trolde'. Hun klipper trolde i papir og skriver historierne om dem i de fredfyldte omgivelser i huset i den store skovhave i Rutsker.
  • 23:30Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Helt i fisk - Hævnens time (G)Indtil nu har holdet været ramt af en meget atypisk sæson for havørreder, men det får dem ikke til at smide stangen i hjørnet. I dag skal det være, og alt det, de har lært, skal nu testes af i jagten på de undvigende havørreder.
  • 00:35Mellem os (G)Onsdagen i Mellem Os handler om skolernes Motionsdag, der i år satte fokus på gigtramte børn i anledning af International Gigtdag. Vi får besøg af Morten Jørgensen Hulgaard, der er formand for Dansk Skoleidræt, og så skal vi også møde Ianto Gerdes og hans otte-årige søn Thomas, der kan fortælle om, hvordan det er at have gigt som barn.
  • 01:05Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup
  • 01:35Stafetten - Sabina Fausing Riis (G)Sabina Fausing Riis er 31 år gammel. Hun er født og opvokset på Bornholm og boede mange år i Arnager. Sabina har arbejdet i socialpsykiatrien i flere år. I 2016 blev hun uddannet som terapeutisk sexolog
  • 02:05Månedens foredrag - Jesper Larsen (G)Jesper Larsen om den russiske besættelse af Bornholm.
  • 03:00Nationalpark Thy (10:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 03:30I godt selskab: Virtuel Reality i Universe (G)Europas måske største virtual reality-udstilling kommer til at ligge i Nordborg.
  • 04:00Mellem os (G)Onsdagen i Mellem Os handler om skolernes Motionsdag, der i år satte fokus på gigtramte børn i anledning af International Gigtdag. Vi får besøg af Morten Jørgensen Hulgaard, der er formand for Dansk Skoleidræt, og så skal vi også møde Ianto Gerdes og hans otte-årige søn Thomas, der kan fortælle om, hvordan det er at have gigt som barn.
  • 04:30Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Egeskov, Dueholm, Rold, Aakirkeby, Holbæk, Dannevirke, Maribo og Aalborg.
  • 05:00Sådanmark (G)De bedste historier fra hele Danmark og dagens medvært: Jakob Sveistrup

Molslinjen hiver Rønne Havn i Konkurrencestyrelsen

Færgen er ikke alene om at stejle over de nye havnepriser. Også Molslinjen føler sig taget ved næsen og er gået til Konkurrencestyrelsen med sagen.
Når færger og andre skibe anløber en havn, så skal de betale en række afgifter til selskabet bag. Men de afgifter, Rønne Havn A/S er begyndt at opkræve på denne side af årsskiftet, er meget mere, end hvad man kan tillade sig. Det mener man i hvert fald hos Molslinjen - rederiet bag Bornholmslinjen.

Rønne Havn A/S hævede ved årsskiftet skibsafgiften - som er en afgift færgerne skal betale for at anløbe havnen - med mellem 160 og 400 procent, alt afhændigt af hvordan man regner på det.

Hos Molslinjen er man ikke i tvivl om, at det er at skyde væsentlig over målet, og af samme årsag har man fra rederiets side valgt at indbringe sagen for konkurrencemyndighederne.

- Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 procent på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen.

Godt at få sagen vurderet

På ledelsesgangen på havnen i Rønne er man uenig i, at havnen med de nye takster er i gang med at stramme skruen overfor Færgen såvel som Molslinjen. Her ønsker man ikke at kommentere på rederiernes uderegninger, men:

- Jeg kan sige så meget, at vores standardtakster ligger på gennemsnittet af, hvad man tager i danske havne, og ud fra den gennemsnitspris, der giver vi en rabat på 70 procent, siger havnens direktør, Thomas Bendtsen, der dog alligevel ikke er overrasket over Molslinjens reaktion:

- Nu siger mine erfaringer mig, at skibsredere altid synes, at priserne i havnene er for høje - medmindre selv ejer havnene.

Derfor tager havnedirektøren da også netop det, at Molslinjen har taget sagen videre til myndighederne, med ro.

- Det er glimrende. Det er meget vigtigt for os at vide, at vi overholder den lovgivning, der findes på området. Og vi har foretaget et meget stort stykke forarbejde, og vi imødeser derfor en tur i konkurrenceretten med sindsro, siger han.

Uenighed om procentstigning

Hos Molslinjen kan man langt fra genkende havnedirektørens påstand om, at afgifter i Rønne Havn er på linje med priserne i resten af landet.

- Vi har jo ganske stor erfaring med at sejle andre steder, og der kan vi altså se, at priserne for anløb i Rønne ligger meget højt - også ift. andre havne. Det gjorde de også før de nye takster, men med de her prisstigninger er vi nået det urimelige, og derfor er vi simpelthen nødt til at få det afprøvet ved komkunrrencemyndighederne, siger Carsten Jensen.

Hos Molslinjen var man bekendt med de nye havnetakster, inden man gav sit tilbud på besejlingen af Bornholm tilbage i foråret 2016, men ifølge Carsten Jensen, så gør det langt fra sagen mere rimelig.

Molslinjen betaler i øjeblikket de nye takster, som Rønne Havn kræver, der dog et stort "men":

- Vi får en regning en gang om måneden, og den betaler vi med forbehold, indtil vi får Konkurrencestyrelsens vurdering. Vi er ikke indstillet på at betale det fulde beløb, da vi mener, det er urimeligt højt, lyder det fra rederidirektøren, der ligesom havnedirektøren afventer Konkurrencestyrelsens afgørelse med ophøjet ro:

- Vi har selvfølgelig fået rådgivning, der opfordrer os til at sende sagen til Konkurrencestyrelsen. Og hvis vi ikke havde forventninger om, at der var noget at komme efter, så havde vi ikke sendt den ind, siger han.

Aktuelle programmer på Play