Næste udsendelse: 07:00 Mellem os (G)

TV i dag

  • 06:15Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 07:00Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 07:25Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 08:0019.30Nyheder (G)
  • 08:15Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 09:00Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 09:30Kryb og kravl : I lige linje fra urtiden (G)Der findes kun få egentlige urinsekter og urkrebsdyr, som ikke har ændret sig siden Kridttiden, og flere af dem er yderst sjældne at få at se. Se Morten finde sølvfisk, damrokker, ferejer og klippespringere.
  • 09:55Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 10:3019.30Nyheder (G)
  • 10:45Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 11:30Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 12:0012Nyheder
  • 12:04Vejret i aften
  • 12:05Kryb og kravl : I lige linje fra urtiden (G)Der findes kun få egentlige urinsekter og urkrebsdyr, som ikke har ændret sig siden Kridttiden, og flere af dem er yderst sjældne at få at se. Se Morten finde sølvfisk, damrokker, ferejer og klippespringere.
  • 12:3012Nyheder (G)
  • 12:34Vejret i aften (G)
  • 13:0012Nyheder (G)
  • 13:05Vejret i aften (G)
  • 13:3012Nyheder (G)
  • 13:34Vejret i aften (G)
  • 14:0014Nyheder
  • 14:08Vejret i aften (G)
  • 14:10Sprogblomster (G)Se med når Joakim Lind Tranberg endnu engang forsøger at holde panelet i kort snor.
  • 14:55EKKO (G)Galløkken i Rønne er et unikt naturområde med mange brugere og interesser. EKKO lufter tanker og holdninger til den prekære forvaltning, der nu har stået på i et år efter at have været ikke eksisterende siden en fredning i 1967. Vi ser på muligheder for naturoplevelserne i området blandt andet den lille skovhornuglebestand. Vi skal også se på skarvens fødeindtag, som måske overrasker de fleste og besøge havørneparrets nye og publikumvenlige redeplads.
  • 15:35Flyverkai 1 - Det er ikke svært at bygge et fly! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef i Bornholmstrafikken, har bygget 5 fly hjemme i sin garage i Rønne. Vi skal høre om Kais fascination af flyvning, og om de 2 første fly han begyndte at bygge for godt 40 år siden. Og så skal vi op at flyve i Kais mesterværk af et fly, Opus 3.
  • 16:15Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 16:40Humor Akademiet - Team Tvilling (G)På Folkemødet 2018 havde TV2 Regionerne en scene foran Grønbech Hotel i Allinge, hvor alle gæsterne skulle forholde sig til den danske humor. Med humor udfordrer tvillingerne Steen og Peder Mondrup enhver forestilling om et liv med fysisk handicap.
  • 17:0017Nyheder
  • 17:04Vejret i morgen
  • 17:05EKKO (G)Galløkken i Rønne er et unikt naturområde med mange brugere og interesser. EKKO lufter tanker og holdninger til den prekære forvaltning, der nu har stået på i et år efter at have været ikke eksisterende siden en fredning i 1967. Vi ser på muligheder for naturoplevelserne i området blandt andet den lille skovhornuglebestand. Vi skal også se på skarvens fødeindtag, som måske overrasker de fleste og besøge havørneparrets nye og publikumvenlige redeplads.
  • 17:45Fugleskolen (G)
  • 18:0018Nyheder
  • 18:04Vejret i morgen (G)
  • 18:05Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 18:30Stafetten - Sue Trolle (G)Sue Trolle er oprindeligt fra Tanzania. Hun kom til Bornholm i 1972 med sin kæreste, biolog Lars Trolle, som hun senere giftede sig med. Sue trolle interesserer sig for planter, og hun sælger blandt andet krydderurter og lægeurter på Svaneke Torv.
  • 19:00Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 19:3019.30Nyheder
  • 19:45høring - fremtidens skole
  • 20:43Vejret i morgen (G)
  • 20:45Mellem os Simon Arvidsen på 24 år er Nordeuropas yngste hoteldirektør. I torsdagens udgave af Mellem Os kan du møde en driftig ung mand, der driver Pension Slægtsgaarden på 4. generation og også har gang i flere initativer på øen. Deruodver kan du møde Ole Bramsgaard, som er hovedperson i en serie på 11 programmer, der hedder "Fra lade til landevej" og handler om Oles arbejde med at lave en bil.
  • 21:15Det er vores sang (8:17)Thomas Buttenschøn og Ane Høgsberg rejser rundt i regionen for at finde inspiration til en ny sang om Syd- og Sønderjylland.
  • 21:25Kryb og kravl: Kræsne kræ (G)Nogle insekter er meget kræsne, og i dette afsnit kigger Morten Top på dyr, der kun lever af pors, bøg, timian og endda rådden fyrretræ. Mange kræsne insekter er også sjældne som f.eks. Læsøs perle: Lamda.
  • 21:55Dyreliv, Gederne (G)De tamme og klappe-venlige geder er et af dyreparkens største trækplastre
  • 22:0022Nyheder
  • 22:09Vejret i morgen (G)
  • 22:10høring - fremtidens skole (G)
  • 23:10Mellem os (G)Simon Arvidsen på 24 år er Nordeuropas yngste hoteldirektør. I torsdagens udgave af Mellem Os kan du møde en driftig ung mand, der driver Pension Slægtsgaarden på 4. generation og også har gang i flere initativer på øen. Deruodver kan du møde Ole Bramsgaard, som er hovedperson i en serie på 11 programmer, der hedder "Fra lade til landevej" og handler om Oles arbejde med at lave en bil.
  • 23:40Det er vores sang (8:17) (G)Thomas Buttenschøn og Ane Høgsberg rejser rundt i regionen for at finde inspiration til en ny sang om Syd- og Sønderjylland.
  • 23:50Kulturkalenderen (G)Vi ser nærmere på ugens kulturelle begivenheder.
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10høring - fremtidens skole (G)
  • 01:10Mellem os (G)Simon Arvidsen på 24 år er Nordeuropas yngste hoteldirektør. I torsdagens udgave af Mellem Os kan du møde en driftig ung mand, der driver Pension Slægtsgaarden på 4. generation og også har gang i flere initativer på øen. Deruodver kan du møde Ole Bramsgaard, som er hovedperson i en serie på 11 programmer, der hedder "Fra lade til landevej" og handler om Oles arbejde med at lave en bil.
  • 01:35Månedens foredrag: Karen Prætorius, Mad gennem 100 år på Bornholm (G)Mad gennem 100 år på Bornholm.
  • 02:20Nationalpark Thy (12:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:50Vild Med Dyr (G)Anna Louise Tranæs Didriksen skal i vandet i Kattegatcentret, og se om hun kan få lokket en af hajerne op i den lave ende, så hun kan røre ved den. Og så skal nogen af hajerne også fodres med hånden.
  • 03:20Storebælt - Affugtning af kabler (G)I dag skal vi op på kablerne, der holder hængebroen – en noget nervepirrende tur højt til vejrs. Her er et arbejdshold i gang med at omvikle kablet med en beskyttende membran. Og på vejen ned, passerer de et hold inspektører på det smalle kabel.
  • 03:50Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Odense, Lemvig, Aalborg, Bogense, Rold, Stevns og Dannevirke.
  • 04:15Bornholm knokler - Havopmåler (G)Skibet hedder Jens Sørensen og det har i flere år sejlet zigzag og frem og tilbage ved den bornholmske kyst. Jens Sørensen har nemlig opmålt havbunden rundt om Bornholm. Vi fik lov til at komme ombord og se hvordan livet er ombord på skibet med det underlige sejlemønster.
  • 05:00Stafetten - Ayoe Hansen (G)Ayoe Hansen er bornholmer og nu bosat midt på øen få hundrede meter fra sin Mor. Ayoe er uddannet styrmand, og hun har de sidste 17 år besejlet Bornholm - sidst for rederiet Færgen. I fritiden er heste den store passion.

Tekniske undersøgelser alene skal fastslå søsyge

Det bliver udelukkende tekniske undersøgelser, der kommer til at afgøre, om 10 procent af passagererne om bord på Bornholmslinjens hurtigfærger er søsyge.
Når Bornholmslinjen om kort tid skal undersøges for komforten om bord, så kommer der ikke nogle interviewere om bord i gule veste, der skal spørge gæsterne, om de er søsyge.

Det skal i stedet baseres på tekniske undersøgelser - og det er en god idé, mener skibsingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen, der igennem 39 år har beskæftiget sig med hurtigfærger.

- Skal man vurdere mange af de udsagn der er sagt om den nye tonnage, så er man i første omgang nødt til at få lavet en matematisk model af skibet, en såkaldt sødygtighedsmodel, fortæller han.

Det samme mener professor på DTU Mekanik, Ulrik Dam Nielsen.

- Den kan fortælle, om skibets accelerationer rent faktisk burde give udslag i søsyge blandt passagerer, eller om søsygen måske i højere grad er betinget af egen fysisk tilstand og/eller psykisk fremprovokeret, siger han.

Det skal afgøres ved en skibsteknisk undersøgelse, om flere end 10 procent af passagererne ombord bliver søsyge ved overfarten og til det benytter man en ISO 2631 standard.

- Det er en meget almindelig måde, hvorpå man kan komme med en konkret vurdering af, hvorvidt fysiske kriterier mod søsyge ikke er overholdt. For den enkelte passager er søsyge oftest en kombination af skibets bevægelse og egen fysisk tilstand. ISO standarden giver mulighed for at vurdere om søsyge med sandsynlighed skyldes skibets bølge-inducerede bevægelser og afledte accelerationer, siger Ulrik Dam Nielsen.

Derfor bruger man ifølge Hans Otto Holmegaard Kristensen både beregninger af skibets forventede acceleration i specifikke bølgehøjder- målt ud fra blandt andet tegninger af skibet - og sammenholder dem med målinger af de accelerationer, som man rent faktisk foretager ombord på skibet.

Derudfra kan man vurdere, om accelerationer er så stærke, at flere end 10 procent af passagererne bør blive søsyge. Men, understreger Hans Otto Holmegaard Kristensen. Der er et hul i Trafikministeriets undersøgelsesplan:

- Hvis man skal gøre det helt korrekt, så skal man udover accelerationsmålinger for skibet også have målinger af bølgehøjden, og de målinger skal foretages med et meget avanceret instrument, en såkaldt wave rider målebøje. Den skal registrere de bølgehøjder, som man reelt sejler i, for ellers vil der også kunne blive diskussioner af, "den der bøljehøjde vi nu taler om, er den halvanden eller to meter?" Usikkerheden på en visuel vurdering, dvs. uden brug af wave rider bøjen, kan være ca. 0.5 m – i værste fald 0.5 – 1 m. Og derfor er den måling vigtig, siger han.

Den stærkt omtalte T-foil er også en del af den tekniske undersøgelse. Ved hjælp af målinger skal man fastslå, om en T-foil stabilisator vil have en effekt på skibets komfort. Og det er der ifølge Ulrik Dam Nielsen ingen tvivl om, vil være tilfældet:

- Det kan siges meget klart, at det helt overordnet set vil give en effekt på skibets bevægelse, hvis skibet får påmonteret en T-foil, idet korrekt design, montering og operation vil mindske skibets bølge-inducerede bevægelse, siger han.

Hans Otto Holmegaard Kristensen er mere tøvende.

- Jeg kan slet ikke vurdere det, for effekten af en T-foil kan jeg først vurdere efter sådan nogle beregninger som ovenstående. Jeg ved, den vil have en effekt, men størrelsen af den effekt, kan jeg slet, slet ikke udtale mig om, siger han.

Aktuelle programmer på Play