Næste udsendelse:

TV i dag

  • 23:25Nationalpark Thy (43:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 00:0022Nyheder (G)
  • 00:10Flyverkai 2 - Hvis du drejer, slår du dig ihjel! (G)Kai Schou Christensen, pensioneret kaptajn og teknisk chef fra Bornholmstrafikken, styrtede i 2005 med sit hjemmebyggede fly i Alperne. Kai lavede en usædvanlig, men gennemtænkt manøvre, og han overlevede. Til stor forundring for den lokale havarikommision. Kai Schou Christensen fortæller den dramatiske historie om styrtet - og om sit hjemmebyggede mesterværk Opus 3.
  • 00:55Mellem os (G)15-årige Mathilde Byder fra Aakirkeby deltager i årets X-factor. I onsdagens udgave af Mellem os kan du høre mere om den oplevelse og om hendes musikdrømme. Det skal også handle om herretøj, for Nexø Herremagasin skifter ejer. Både den gamle ejer Søren Gram og den nye ejer Magnus Dyrmose Andersen er med i studiet til en snak om forretningen gennem tiden, og ikke mindst hvordan fremtidens Herremagasin ser ud.
  • 01:25Månedens foredrag: Gammel og glad (G)Tidligere sognepræst Inge Lorentzen besøger Bornholms Højskole og holder foredraget "Gammel Og Glad"
  • 02:20Nationalpark Thy (11:52) (G)Naturprogram fra Nationalpark Thy
  • 02:50Vild Med Dyr (G)Hvor langt vil en isbjørn strække sig for en skefuld flødeis? Det finder Anna Louise Tranæs Didriksen ud af nu, hvor Vild Med Dyr går tæt på de hvide kæmper i Skandinavisk Dyrepark.
  • 03:20Storebælt - Inde i Østbroen (G)Denne gang skal vi ind i hængebroen, hvor et lille tog venter. Midt inde i broen er man i gang med at lave en platform, og vi skal også se, hvad der gemmer sig under en ganske lille lem i gulvet. Men det hele starter hos smedefirmaet HRS i Korsør.
  • 03:50Guld fra Gemmerne (G)Guld fra Gemmerne besøger museer i hele Danmark. Denne gang besøger vi Skive, Herlufholm, Aabenraa, Lemvig, Odense, Holbæk, og Aalborg.
  • 04:15Bornholm knokler - op til jul, i Aakirkeby-Hallerne (G)Aakirkeby Hallen leverer mad til stort set hele Bornholm, og her ved juletid er der ekstra gang i gryder, ovne og pander. Der produceres julemad i rå mængder, og i denne sidste julespecial bliver der knoklet med blandt andet brød, risengrød og saltstegte sild.
  • 05:00Stafetten - Lars Greve (G)

Molslinjen afviser kritik

Transportministeriet godkendte Express 1 uden den omdiskuterede T-foil, lyder det fra Molslinjen.
De seneste uger har der været livlig gang i debatten om Molslinjens færge Express 1.

Blandt andet er der blevet spekuleret højlydt omkring, at Transportministeriets godkendelse af Express 1 til sejlads i Østersøen afhang af tilstedeværelsen af en stabiliseringsmekanisme - en såkaldt T-foil, som blev fjernet fra Express 1, før færgen blev overtaget af Molslinjen.

Disse anklager afviser Molslinjen i dag i nedenstående pressemedelelse.


Da Transportministeriet godkendte Express 1 til indsættelse på ruten mellem Rønne og Ystad, var det uden T-foil stabilisator. Det fremgår af en redegørelse, som Molslinjen i dag har sendt til Transportministeriet.

Der er blevet spekuleret i, at Express 1 som den er i dag, ikke svarer til den færge, som er afbilledet i Molslinjens oprindelige bud og i den kontrakt, der blev indgået med Transportministeriet. Tegningerne, kaldet General Arrangement (GA), viser nemlig skibet illustreret med en mulig placering af den omtalte T-foil.

De spekulationer baserer sig på en klar misforståelse af, hvad formålet med disse tegninger er.

”Formålet med tegningerne er udelukkende at illustrere muligheden for at transportere op til 1200 passagerer. En GA-tegning giver et overblik over vogndæk og passagerdæk, og er ikke en teknisk specifikation af skibet”, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

GA-tegningen i kontrakten viser for eksempel ikke en eneste af de mange ombygninger og tilretninger, som efter krav fra Transportministeriet og Bornholm blev foretaget på Express 1.

Samtidig spekuleres der i skibets oprindelige certificering fra 2009, hvor der også nævnes en T-foil i forhold til godkendelse til at sejle i forskellige bølgehøjder.

Skibe certificeres herhjemme af Det Norske Veritas (DNV GL). DNV GL bekræfter over for Molslinjen og Transportministeriet, at en T-Foil intet har med certificeringen at gøre, da en T-foil ikke har betydning for skibets sødygtighed.

Den omtalte T-foil var også en del af materialet i den klagesag, som Danske Færger anlagde efter at have tabt udbuddet. Alle klagepunkter blev august 2017 afvist af Klagenævnet for udbud.


Du kan se et interview med PR- og kommunikationschef i Molslinjen Jesper Maack klokken 19.30 på TV 2.