Milano-Sanremo skal være Corts næste store sejr

Hidtil har Magnus Cort jagtet succes i brostensklassikerne. De bedste placeringer har været i Milano-Sanremo. Et løb, bornholmeren tror på, han kan vinde.
294 kilometer, der snor sig gennem det italienske landskab fra den Norditalienske by Milano til kystbyen Sanremo. Det er ruten for et af cykelsportens mest prestigefyldte endagsløb.

De seneste sæsoner har Magnus Cort jagtet succes i brostensklassikerne. Nu skal 2019 være året, hvor bornholmeren får hul på bylden. Det kan forhåbentligt blive i Milano-Sanremo, der er et af cykelsportens monumenter. En betegnelse for de fem ældste og mest prestigefyldte én-dags-cykelløb på cykelkalenderen.

- Milano-Sanremo er den største klassiker for mig. Det er det monument, jeg tror på, jeg kan vinde, hvis alt flasker sig, siger Magnus Cort.

Magnus Cort fik en 11. plads i løbet i 2017 og i 2018 kom karrierens bedste placering i Sanremo, da 'ConCorten' krydsede målstregen som nummer otte.

- Det er der, jeg har gjort det bedst, og der tror jeg på, jeg også kan gøre det rigtig godt, mener Astana-rytteren.

Erfaring bliver afgørende
De seneste år har den blonde bornholmer kørt brostensklassikere som Paris-Roubaix og Flandern Rundt. De løbskilometer og den erfaring skal være med til at sikre succes i forårsløbene.

- Forhåbentligt har han suget til sig og lært noget af de cykelløb, han nu kørte i 2018. Især i brostensklassikerne, siger Lars Michaelsen, sportsdirektør, Astana Pro Team.

Ifølge sportsdirektøren, så er der også flere faktorer, der taler for succes i de lange endagsløb. Der skal dog ske forbedringer, hvis det skal lykkedes at træde op på podiet.

- Han har evnerne til at være med, når vi kommer ud over de 200 kilometer. Han har en god spurt. Hans svage punkt er den her positionskamp, og der håber jeg at se noget nyt fra ham, siger Lars Michaelsen.

Den tidligere olympiske mester og Astanas general manager, Alexandr Vinokurov, ser også et stort potentiale i Magnus Cort, som han mener kan køre med om de sjove placeringer i Milano-Sanremo.

- Problemet er, hvis de kommer mange sprintere til målstregen. Men jeg tror, han kan komme på podiet, lyder det fra Alexandr Vinokurov.

Mere fri rolle i foråret
Ud over Milano-Sanremo, så er klassikere som Kuurne-Bruxelles-Kuurne, Flandern Rundt og Omloop Het Nieuwsblad også på Corts program for 2019. Sidstnævnte klassiker vandt Magnus Corts holdkammerat, Michael Valgren, i 2018.

I 2019 kører han ikke længere for Astana, og det åbner op for flere muligheder for et godt bornholmsk klassikerforår, hvor flere vil satse på den bomstærke bornholmer.

- Der er ikke kommet nogle store kaptajner ind til brostensklassikerne, så jeg vil få en endnu mere fri rolle. Og så håber jeg selvfølgelig på, at jeg kan tage den og lave en sæson, der minder om Valgrens, siger Magnus Cort.

Første klassiker for 25-årige Cort er den 2. februar i Omloop Het Nieuwsblad, mens Milano-Sanremo køres den 23. marts.