Lommepenge ikke afgørende for matematik-elev

For en af de elever der tester et nyt 'lommepenge for lektier'-projekt er det mere kundskaber end kolde kontanter, der tæller - selvom han får penge for at lave lektier.
Hussain Ahmad fra Åvangsskolen er en af de elever, der tester et nyt projekt, der giver folkeskole-elever, i såkaldt udsatte boligområder, en ekstra kontant gulerod for at lave lektier.

'Mod på Matematik' hedder projektet, og for Hussain Ahmad er det faktisk mere at blive bedre til matematik end lommepengene, der fylder.

- Fordi man bliver klogere, og jeg vil rigtig gerne lære mere, siger Hussein Ahmad om grunden til, at han er med.

De fire elever der deltager i pilotprojektet modtager 150 kroner i lommepenge, når de laver de ekstra lektier. Og ligesom den unge mand har en snusfornuftig tilgang til at gerne at ville lære, så er hans tilgang til at bruge pengene ligeså fornuftig.

- Jeg tror jeg gemmer dem, siger han.

Det er Danmarks Almene Boliger, der står for projektet på landsplan. På lokalt plan er det BO42, der står for projektet.