Ny kommunikationsplatform til øens kunsthåndværk

Nu går Bornholm sammen om at udbrede kendskabet til øens kunsthåndværk. En ny kommunikationsplatform skal få bornholmsk kunsthåndværk ud i verden.
Efter Bornholm i efteråret 2017, som det første sted i Europa blev hædret med den eftertragtede titel World Craft Region, har det givet blod på tanden hos kunsthåndværkermiljøet til et endnu tættere samarbejde, det skriver BRK på deres hjemmeside.

Det nye samarbejde er blevet opkaldt Maker’s Island Bornholm, som netop har lanceret en ny hjemmeside og film.

Timmi Kromann der er Danmarks regionale repræsentant i World Craft Council, hvor hun repræsenterer Arts & Crafts Association Bornholm, siger:

- Det må ikke være en hemmelighed, at Bornholm er en World Craft Region. Titlen skal bruges aktivt til at bevare og udvikle Bornholms styrkeposition som kraftcenter for kunsthåndværk.


Destination Bornholm som også deltager i samarbejdet, siger:

- Bornholm er en kulturdestination. Godt 20 procent af vores gæster angiver kulturoplevelser som udslagsgivende for at vælge Bornholm som rejsemål, mens 30 procent peger på historiske bygninger og seværdigheder. Og på vores hjemmeside ser vi desuden en stigende andel besøgende på vores sider om kunsthåndværkeroplevelser, fortæller direktør for Destination Bornholm, Pernille Kofod Lydolph.

Også Jacob Bjerring-Hansen, direktør for Bornholms Museum og Hjorths Fabrik repræsenterer øens museer, har udtalt sig om det nye samarbejde:

- Maker’s Island Bornholm repræsenterer både kunsthåndværkerne, museer, historie, turisme, erhverv, beskæftigelse og uddannelse, et solidt fundament til i fællesskab at udvikle øens små og store kunsthåndværkere, attraktioner og institutioner og dermed udnytte det tydelige vækstpotentiale og synergier.

Bag Maker’s Island Bornholm står:

Arts & Crafts Association Bornholm
Bornholms Kunstmuseum
Grønbechs Gård
Hjorths Fabrik
Kunstakademiets Designskole i Nexø
Destination Bornholm
Center for Regional- og Turismeudvikling
Business Center Bornholm
Bornholms Regionskommune


Kommunikationsindsatsen er finansieret af Kunst- og Kulturhistorisk Råd i regi af Bornholms Regionskommune.